De actiegoepen tegen Lelystad Airport krijgen bijval uit bijzondere hoek. Oud NLR-medewerker Pieter Sijtsma maakt gehakt van de uitleg van het Ministerie over de veel hogere geluidspieken van vliegtuigen dan op papier staat. De uitleg klopt niet, er wordt informatie die niet in het straatje past weggelaten of getallen zijn uit de lucht gegrepen. Reactie Stichting Red de Veluwe: we voelen ons gesterkt door de conclusies van de Sijtsma. Dit MER klopt niet en moet daarom van tafel. De kritiek van Sijtsma sluit aan bij de tekortkomingen die wij en anderen ook hebben gevonden in de uitleg over de hogere pieken van de belevingsvlucht en de vele kamervragen die aan de minister zijn gesteld. Alles leidt tot 1 vraag: wanneer stopt het ministerie met zijn zin doordrijven? We roepen de Christenunie en D’66 op om niet akkoord te gaan met Lelystad Airport op basis van ondeugdelijke cijfers, verschillen in metingen en berekeningen die ook het ministerie niet kan verklaren. Ook niet voor tijdelijk. Mensen erin laten trappen“Normaalgesproken zou je denken “iedereen kan zich vergissen”. Maar dit past wel in een patroon om de conclusies van de regiegroep tot iets onbenulligs te reduceren. Omdat er maar weinigen zullen zijn die deze getallen natrekken krijg je het gevoel dat men denkt dat de gemiddelde lezer hier wel in zal trappen.”, aldus Sijtsma. Hij is onderzoeker naar geluid van vliegtuigen en heeft 22 jaar gewerkt voor de NLR, de organisatie die het ministerie standaard advies geeft over geluidsoverlast. Onrealistische berekeningenHet is volgens de wetenschapper onrealistisch dat de berekeningen in het milieueffectrapport (MER) kloppen als op alle meetpunten de voorspelling overschreden wordt. Volgens de wetenschapper kan geluid altijd iets zachter of harder zijn dan voorspeld maar niet alleen maar harder dan de modelberekening. De kans dat dat kan is zeer klein: 0,006%. Er moet daarom iets mis zijn met het model in het MER. Uit de lucht gegrepenHet ministerie zegt ook dat er de berekeningen 5 decibel kunnen afwijken. De expert in vliegtuiglawaai zegt dat dat getal volkomen uit de lucht is gegrepen en nergens op is gebaseerd. Sijtsma stelt verder dat de cijfers in de uitleg van het Ministerie niet kloppen. Het daadwerkelijke geluid zal tussen de 3 en 8 db meer zijn dan is voorspeld. Niet 1 tot 5 zoals de minister stelt. Dat komt doordat in werkelijkheid vliegtuigen 2 db meer geluid maken. Het vliegtuig dat bij de belevingsvlucht is gebruikt, is zo’n 2 db stiller dan waarmee is gerekend in het MER. “Normaal gesproken zou je denken “iedereen kan zich vergissen”. Maar dit past wel in een patroon om de conclusies van de regiegroep tot iets onbenulligs te reduceren. Omdat er maar weinigen zullen zijn die deze getallen natrekken krijg je het gevoel dat men denkt dat de gemiddelde lezer hier wel in zal trappen.” MER opnieuw!De conclusies van de wetenschapper komen voor een deel overeen met de tekortkomingen die wij, Stichting Red de Veluwe 2 weken geleden ook naar de Minister hebben gestuurd. Een deel hiervan ligt ook al als kamervraag op het bureau van de minister. We vinden dat er maar een logische volgende stap is: de bevolking die protesteert tegen deze onrechtvaardigheid serieus nemen, stoppen met iedereen verkeerd informeren en de berekeningen in het MER opnieuw doen. TV-programma Nieuwsuur besteedde 21 november aandacht aan de fouten in de berekeningen in het MER: Gegoochel met cijfers geluidsoverlast rond Lelystad Airport.
Je krijgt dan een e-mail als er nieuws is. We gebruiken je e-mailadres alleen hiervoor.
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|