Stichting Red de Veluwe dient opnieuw een klacht in bij de Europese Commissie. Dat doen we omdat er in het gerepareerde milieueffectrapport geen milieueffecten zijn beschreven over de situatie na herindeling. De eindsituatie is nu onbekend en het MER is dus onvolledig. Dat is in strijd met de Europese regels. Eerdere klacht niet in behandelingWe hebben eerder een klacht ingediend bij de Europese Commissie omdat er geen enkele laagvliegroute was onderzocht. Nadat Minister van Nieuwenhuizen van I&W beloofde de regels te zullen gaan naleven, besloot de Europese Commissie onze klacht niet in behandeling te nemen. Het nieuwe MER voldoet opnieuw niet aan de regels. Daarom dienen we opnieuw een klacht in. In Duitsland zelfde verhaalWe voelen ons gesterkt door een vergelijkbare situatie in Duitsland. De Europese Commissie heeft Duitsland op de vingers getikt omdat daar ook in een MER niet effecten van later vast te stellen routes bevatte. We verwachten dat als de minister toch zo doorgaat, ze wordt teruggefloten door Brussel. Zelfs de Commissie-mer waarschuwt ministerWe zijn niet de enigen die zien dat het ministerie zich niet aan de Eurpoese regels houdt. Zelfs de Commissie-mer die het milieueffectrapport moest beoordelen waarschuwt de minister. “....zolang er geen definitief besluit is over herindeling van het luchtruim, de situatie kan ontstaan dat het MER niet de effecten beschrijft van het uiteindelijke, feitelijke gebruik van de luchthaven” OplossingDe enige mogelijke oplossing die past is: eerst het luchtruim opnieuw indelen en dan het milieueffectrapport overdoen. Tot die tijd moet Lelystad Airport op 'on hold'.
Je krijgt dan een e-mail als er nieuws is. We gebruiken je e-mailadres alleen hiervoor.
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|