Kloppen de piekniveau's in het milieueffectrapport wel?Stichting Red de Veluwe heeft de officiële geluidsmetingen van de belevingsvlucht vergeleken met de maximale geluidspieken in het MER van Lelystad Airport. Uit dat onderzoek blijkt dat bij vrijwel alle meetpunten het geluid ver boven de verwachte niveau’s uitkomt. Op sommige plaatsen zelfs rond de 10 dB(A) meer. Meer mensen en meer overlast van laagvliegroutesWe zien dat mensen recht onder laagvliegroutes meer geluid zullen ervaren dan het Ministerie verwacht. Het geluid draagt ook verder dan in het MER is beschreven. Op alle meetpunten overstijgt het geluid van de belevingsvlucht de maximale geluidsniveaus die in het MER staan genoemd. Van de 35 onderzochte metingen gaan er 34 flink over de maximale niveaus heen. Mensen zullen dus meer overlast ervaren en meer mensen zullen geluidsoverlast ervaren dan experts in het MER hebben voorspeld. Voorbeelden: Bij Ede-Otterloo vloog het vliegtuig horizontaal op 2700 meter. Het maximale geluid zou dan volgens het MER mogen zijn: 47 dB(A). Het Ministerie heeft daar gemeten: 53,6 dB(A). Een verschil van 6,6 dB(A). Het meest schrijnend is Wageningen: daar is ruim 10 dB(A) meer gemeten dan de maximale waarde volgens het MER. De metingen zijn gedaan in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat. We zijn hier enorm van geschrokken.Het eerste het beste vliegtuig maakt meer herrie dan het Ministerie zegt. Deze uitkomst hadden we niet verwacht. Het is nu wel duidelijk dat er werkelijk niets klopt bij dit vliegveld en de aansluitroutes. De aannames in het MER zijn veel te positief. De belevingsvlucht was een leeg vliegtuig en zou dus minder lawaai moeten maken. We roepen de Minister op om Lelystad Airport op on hold te zetten totdat duidelijk is of de aansluitroutes hoger kunnen. In de tabel hieronder zie je de vlieghoogte bij het meetpunt, de gemeten LAmax door het Ministerie en de LAmax in het MER. Gegevens uit de vergelijkingDeze gegevens hebben we vergeleken: Bijlage 14 van het MER: https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2018/02/21/geluidniveaus-tijdens-een-vliegtuigpassage Metingen van het ministerie https://belevingsvlucht.nl/documenten/default.aspx#folder=1034010 Download vergelijkingIn deze vergelijking zie je de dB(A)'s van de metingen en de voorspelling in het milieueffectrapport.
OnacceptabelBij de officiële meetpunten van het Ministerie in Otterloo, Hoenderloo en Klarenbeek is 8,9, 8,5 en 9,9 meer dB(A) gemeten dan het maximaal zou mogen zijn volgens het MER. In Park de Hoge Veluwe is 56 dB(A) gemeten terwijl daar met maximaal 47 dB(A) is gerekend. Het normale geluidsniveau in dit Nationaal Park is 30 dB(A). “Dit is volstrekt onacceptabel”, stelt Red de Veluwe. “We offeren de stilte in dit prachtige stuk natuur op aan nog meer luchtvaartgroei. En voor de hele Veluwe geldt dat het leefklimaat ernstig aangetast gaat worden.” We roepen Baron van Voorst tot Voorst (directeur Park de Hoge Veluwe) op om voor de belangen van de Veluwe op te komen. Lees ook: tekortkomingen MER april 2018 Cijfers in het MERIn het MER staat: Het piekgeluid is het hardst hoorbare geluid gedurende een vliegtuigpassage en wordt beschreven in de geluidmaat LAmax. In het MER staan 2 maximale waardes voor de lange laagvliegroutes:
De dB(A)’s in de kaarten zijn iets lager dan in de tabel. We gebruiken voor de vergelijking de tabel. Als we de kaarten zouden gebruiken, zouden de verschillen nog groter zijn. In de vergelijking zijn we alleen uitgegaan van de hoogtes: 1800 en 2700 omdat die goed vergelijkbaar zijn met getallen in het MER. Dat zijn de hoogtes van de aansluitroutes. We hebben dus alleen de aansluitroutes vergeleken. Het vliegtuig van de belevingsvlucht was een 737-800, net als het uitgangspunt in het MER. Nog meer overlast verwachtOp de eigen meetpunten die Stichting Red de Veluwe samen met de Nederlandse Stichting Geluidhinder (NSG) had gerealiseerd, is de situatie nog ernstiger. Daar zijn de verschillen nog groter. Volgens Erik Roelofsen van de NSG ervaren mensen iedere 5 dB(A) als een verdubbeling van het lawaai.
De geluidsoverlast wordt allemaal nog veel ernstiger dan waar we nu rekening mee houden. Bovendien liggen er groeiprognoses voor Lelystad Airport waar je nachtmerries van krijgt. We worden weer geschiphold. Je krijgt dan een e-mail als er nieuws is. We gebruiken je e-mailadres alleen hiervoor.
|
zoek terug
January 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|