Stichting Red de Veluwe
  • Home
  • Kom in actie
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken

Belevingsvlucht veel meer herrie dan in MER voorspeld

25/6/2018

 

Kloppen de piekniveau's in het milieueffectrapport wel?

Foto
Stichting Red de Veluwe heeft de officiële geluidsmetingen van de belevingsvlucht vergeleken met de maximale geluidspieken in het MER van Lelystad Airport. Uit dat onderzoek blijkt dat bij vrijwel alle meetpunten het geluid ver boven de verwachte niveau’s uitkomt. Op sommige plaatsen zelfs rond de 10 dB(A) meer.

Meer mensen en meer overlast van laagvliegroutes

We zien dat mensen recht onder laagvliegroutes meer geluid zullen ervaren dan het Ministerie verwacht. Het geluid draagt ook verder dan in het MER is beschreven.

Op alle meetpunten overstijgt het geluid van de belevingsvlucht de maximale geluidsniveaus die in het MER staan genoemd. Van de 35 onderzochte metingen gaan er 34 flink over de maximale niveaus heen. Mensen zullen dus meer overlast ervaren en meer mensen zullen geluidsoverlast ervaren dan experts in het MER hebben voorspeld.
 
Voorbeelden:
Bij Ede-Otterloo vloog het vliegtuig horizontaal op 2700 meter. Het maximale geluid zou dan volgens het MER mogen zijn: 47 dB(A). Het Ministerie heeft daar gemeten: 53,6 dB(A). Een verschil van 6,6 dB(A). Het meest schrijnend is Wageningen: daar is ruim 10 dB(A) meer gemeten dan de maximale waarde volgens het MER. De metingen zijn gedaan in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat.
 
We zijn hier enorm van geschrokken.Het eerste het beste vliegtuig maakt meer herrie dan het Ministerie zegt. Deze uitkomst hadden we niet verwacht. Het is nu wel duidelijk dat er werkelijk niets klopt bij dit vliegveld en de aansluitroutes. De aannames in het MER zijn veel te positief. De belevingsvlucht was een leeg vliegtuig en zou dus minder lawaai moeten maken. We roepen de Minister op om Lelystad Airport op on hold te zetten totdat duidelijk is of de aansluitroutes hoger kunnen.
In de tabel hieronder zie je de vlieghoogte bij het meetpunt, de gemeten LAmax door het Ministerie en de LAmax in het MER.
Foto

Gegevens uit de vergelijking

Deze gegevens hebben we vergeleken:
Bijlage 14 van het MER:
https://www.rijksoverheid.nl/documenten/rapporten/2018/02/21/geluidniveaus-tijdens-een-vliegtuigpassage

Metingen van het ministerie
https://belevingsvlucht.nl/documenten/default.aspx#folder=1034010

Download vergelijking

In deze vergelijking zie je de dB(A)'s van de metingen en de voorspelling in het milieueffectrapport.
Vergelijking-Meting-Belevingsvlucht-MER2018.pdf
File Size: 726 kb
File Type: pdf
Bestand downloaden

Onacceptabel

Bij de officiële meetpunten van het Ministerie in Otterloo, Hoenderloo en Klarenbeek is 8,9, 8,5 en 9,9 meer dB(A) gemeten dan het maximaal zou mogen zijn volgens het MER. In Park de Hoge Veluwe is 56 dB(A) gemeten terwijl daar met maximaal 47 dB(A) is gerekend. Het normale geluidsniveau in dit Nationaal Park is 30 dB(A). “Dit is volstrekt onacceptabel”, stelt Red de Veluwe. “We offeren de stilte in dit prachtige stuk natuur op aan nog meer luchtvaartgroei. En voor de hele Veluwe geldt dat het leefklimaat ernstig aangetast gaat worden.”

We roepen Baron van Voorst tot Voorst (directeur Park de Hoge Veluwe) op om voor de belangen van de Veluwe op te komen.

Lees ook: tekortkomingen MER april 2018

Cijfers in het MER

In het MER staat: Het piekgeluid is het hardst hoorbare geluid gedurende een vliegtuigpassage en wordt beschreven in de geluidmaat LAmax. In het MER staan 2 maximale waardes voor de lange laagvliegroutes:

  • In de tabel op pagina 12 van bijlage 14
  • In de legenda van de kaarten in bijlage 14
 
De dB(A)’s in de kaarten zijn iets lager dan in de tabel. We gebruiken voor de vergelijking de tabel. Als we de kaarten zouden gebruiken, zouden de verschillen nog groter zijn.
 
In de vergelijking zijn we alleen uitgegaan van de hoogtes: 1800 en 2700 omdat die goed vergelijkbaar zijn met getallen in het MER. Dat zijn de hoogtes van de aansluitroutes. We hebben dus alleen de aansluitroutes vergeleken. Het vliegtuig van de belevingsvlucht was een 737-800, net als het uitgangspunt in het MER.

Nog meer overlast verwacht

Op de eigen meetpunten die Stichting Red de Veluwe samen met de Nederlandse Stichting Geluidhinder (NSG) had gerealiseerd, is de situatie nog ernstiger. Daar zijn de verschillen nog groter. Volgens Erik Roelofsen van de NSG ervaren mensen iedere 5 dB(A) als een verdubbeling van het lawaai.
 
De geluidsoverlast wordt allemaal nog veel ernstiger dan waar we nu rekening mee houden. Bovendien liggen er groeiprognoses voor Lelystad Airport waar je nachtmerries van krijgt.
We worden weer geschiphold.

Mis niets, Schrijf je in voor onze nieuwsbrief

​Je krijgt dan een e-mail als er nieuws is. We gebruiken je e-mailadres alleen hiervoor.

Bekijk eerdere nieuwsbrieven

 


 

    zoek  terug

    December 2022
    November 2022
    October 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    March 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    July 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    February 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017

    Instant updates

    RSS Feed

    Hier vind je een selectie van oudere nieuwsberichten over Lelystad Airport (niet meer actueel)

    Naar ons Nieuwsbrieven-archief

Over Stichting Red de Veluwe

Stichting Red de Veluwe is een initiatief van een groep bezorgde inwoners van de Veluwe: uit Wezep, Elburg, Wapenveld, Heerde, Apeldoorn, Epe, Vaassen, Emst, Wenum Wiesel, Hoog Soeren, Wageningen, Ede, Renkum, Rheden en Hoenderloo. We werken samen via Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) met actiegroepen in alle provincies. Red de Veluwe wil goed informeren over de gevolgen van de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Klik hier voor meer informatie over de stichting.

Vragen, ideeën en hulp

Contact:
info@stichtingreddeveluwe.nl
KvK-nummer 69890714

Help ons financieel! Stort op:
​NL73 ABNA 0810 8991 67 t.n.v. Stichting Red de Veluwe of direct online via iDeal.
Foto
Foto

Red de Veluwe

Foto
Home
Kom in actie
Nieuws
Gevolgen voor jou
Over Stichting Red de Veluwe
Over de vliegroutes

Privacy en cookies © 2020
  • Home
  • Kom in actie
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken