![]()
Keer op keer werkten we mee maar hetheeft allemaal geen zin. Want burgerparticipatie betekent voor het Ministerie van Infrastructuur en Milieu: een avondje organiseren met koffie en een plakje cake en gewoon doorgaan met de plannen: groei van de luchtvaart.
Gisteren is de vertegenwoordiger van de samenwerkende actiegroepen tegen laagvliegen (SATL) weggelopen uit een overleg over de toekomst van de luchtvaart uit protest tegen de gang van zaken.
Burgerparticipatie wassen neus
In het overleg wordt halsstarrig vastgehouden aan het groeimantra en wordt er geen rekening gehouden met andere scenario’s zoals krimp. De druppel die de emmer deed overlopen was dat het ministerie niet toestond dat er kritiek kwam op het proces.
Verklaring
Deze verklaring mocht niet worden voorgelezen:
We constateren dat het proces, hoe te komen tot een concept Luchtvaartnota een voorgekookt menu was.
Op hoofdpunten was geen enkele ruimte voor onze inbreng. Met onze actieve opstelling hebben we veel input en feedback gegeven, waar weinig tot niets mee gedaan is, zoals met onze ingebrachte expertise m.b.t. vogelaanvaringen. Beleid hoor je toch te maken o.b.v. feiten ! Ook werden relevante vragen niet beantwoord. We noemen b.v. het veel te optimistische beeld over elektrisch vliegen. Dit is iets bijgesteld, maar nog steeds irreëel als basis voor beleid. De eerste versie van het plan MER moest mede om die reden worden overgedaan. Een update hebben we niet gekregen. Door het ontbreken van een MKBA kan er geen zorgvuldige transparante belangenafweging gemaakt worden. Ondanks meermaals aandringen bleef de deur hiervoor gesloten. Dit is een ernstig gemis. Vaak konden we onze gemaakte punten niet terugvinden in de notulen. Deze cyclus van klankbordgroep-overleggen heeft aangetoond dat debat en het maken van keuzes voor de toekomst van de luchtvaart niet thuis hoort in zo’n besloten sfeer onder regie van ambtenaren. Dit hoort thuis in de maatschappij en het parlement. Ons grootste bezwaar is het vasthouden aan het groeimantra en een nul-alternatief waarbij Lelystad-Airport zelfs al open is. Rekening houdend met de overlast, gezondheidsschade en de maatschappelijke kosten en baten dient ook met een krimpscenario rekening gehouden te worden. Want Nederland is er niet voor Schiphol, maar Schiphol is er voor Nederland. Wij nemen dan ook nadrukkelijk afstand van de concept-luchtvaartnota en het nog te formuleren voorkeursscenario.” Je krijgt dan een e-mail als er nieuws is. We gebruiken je e-mailadres alleen hiervoor.
|
zoek terug
December 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|