Onderzoeksplatform 'Follow the money (FTM)' heeft de nieuwste business case van Lelystad Airport onder de loep genomen. De conclusie van de onderzoeksjournalist? De business case is bijzonder summier, gebaseerd op 'wensdenken' en de genoemde kosten en baten zijn onrealistisch. In onze laatste nieuwsbrief zeiden we al dat dat nooit kan want "Lelystad Airport: € 6 miljoen verlies per jaar" NIeuwe business case "boterzacht"Lelystad Airport heeft een nieuwe business case gemaakt. Minister Madlener heeft die vorige week naar de Tweede Kamer gestuurd. In de business case staat dat het vliegveld winst maakt bij 10.000 vluchten. Heel toevallig, omdat dat precies het aantal is waarvoor Lelystad Airport een vergunning heeft aangevraagd. Het is heel vreemde conclusie omdat in de originele business case staat dat het vliegveld verlies zal leiden bij minder dan 16.000 vluchten. Ties Joosten, de onderzoeksjournalist van FTM noemt de "business case" boterzacht. Vraagtekens bij bedragenEr wordt met torenhoge havengelden gerekend waardoor de verwachte omzet onrealistisch hoog uitkomt. Aan de andere kant zijn de inschattingen van de kosten bijzonder laag. Joosten vergelijkt de bedragen met Eindhoven Airport en ziet gigantische verschillen. Lelystad Airport draait relatief véél meer omzet. Wetenschappers: "doorzichtig geschiphol"Wetenschappers hebben op verzoek van FTM de business case bekeken. Ook zij hebben hun vraagtekens. Harald Buijtendijk, senior onderzoeker toerisme aan de Hogeschool in Breda zegt "Dit is wel heel doorzichtig geschiphol." en "Je voelt op je klompen ook al wel dat dit niet klopt."
Paul Peeters, emeritus hoogleraar toerisme en transport, zegt: ‘Vergeet niet dat de businesscase in vergelijking met Eindhoven eerder tegen- dan meevalt. Daar hebben ze schaalvoordelen die een Lelystad met 10.000 vluchten minder heeft.’ Lees het artikel hier (mogelijk inloggen): De nieuwe ‘businesscase’ van Lelystad Airport is gebouwd op wensdenken - Follow the Money - Platform voor onderzoeksjournalistiek Je krijgt dan een e-mail als er nieuws is. We gebruiken je e-mailadres alleen hiervoor.
|
zoek terug
December 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|