![]()
De Tweede Kamer voeden met discutabele informatie, dat is wat Lelystad Airport momenteel doet. Volgens de luchthaven is het vliegveld rendabel bij 10.000 vliegbewegingen. Zelfs Minister Madlener (PVV) zei het afgelopen donderdag in de kamer. Het is alleen niet waar.
€ 6 miljoen verlies per jaar
In het ondernemingsplan van Lelystad Airport staat namelijk letterlijk dat het vliegveld pas rendabel is vanaf 16.000 vluchten. Het vliegveld zal 6 miljoen euro per jaar verlies leiden als het 10.000 vliegbewegingen afhandelt.
Het ondernemingsplan is gemaakt in 2014. Het gerenommeerde adviesbureau 'Stratagem Strategic Research BV' heeft dat plan destijds onderzocht en goedgekeurd. (Bron: Documenten | Ontwerpluchthavenbesluit | Lelystad Airport | Platform Participatie).
Héél veel verlies
10 jaar later is er veel veranderd. Niet alleen is alles veel duurder geworden. Ook heeft het vliegveld de afgelopen jaren miljoenen euro's extra aan onvoorziene verliezen te lijden gehad. Het vliegveld is immers 7 jaar geleden niet feestelijk geopend. Maar, de kosten liepen wel door. Lelystad Airport leed 9 miljoen verlies in 2022 en 10 miljoen verlies in 2023. (Bron: Schiphol | Jaarverslag van Schiphol Group). Inmiddels is er een enorme kostenpost opgebouwd die ook nog terugverdiend moet worden.
Naar een wenselijke uitkomst rekenen
Volgens een woordvoerder is het vliegveld wel rendabel omdat er tegenwoordig meer mensen in een vliegtuig te proppen zijn. Op Lelystad Airport zou voornamelijk met 737-800 gevlogen moeten gaan worden. De afmetingen van dit type vliegtuig is nu hetzelfde als toen het ondernemingsplan werd geschreven. In 2014 was er ruimte voor 162 tot 189 personen. Dat is niet veranderd.
Er zijn wel toestellen die meer passagiers vervoeren kunnen, zoals de B737MAX (maximaal 230 stoelen in de low cost carrier uitvoering). Maar of er maatschappijen zijn die met deze vliegtuigen op Lelystad Airport kunnen en willen gaan vliegen is niet te zeggen. Als in een nieuwe berekening een ander type vliegtuig wordt gebruikt dan rekenen ze gewoon naar een wenselijke uitkomst toe. Uitgaande van het base case scenario voor marktontwikkeling is vanaf 2028 een positieve exploitatie mogelijk, bij ongeveer 16.000 vliegtuigbewegingen en 2,4 miljoen passagiers per jaar. In de jaren daaraan voorafgaand is het aantal passagiers en vliegtuigbewegingen nog onvoldoende voor een kostendekkende exploitatie. Toezegging minister
Minister Madlener heeft de Kamer toegezegd dat er een onderzoek komt waaruit blijkt dat Lelystad Airport tóch rendabel is bij 10.000 vluchten. Dat onderzoek verwachten we binnen één maand.
Je krijgt dan een e-mail als er nieuws is. We gebruiken je e-mailadres alleen hiervoor.
|
zoek terug
December 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|