Stichting Red de Veluwe
  • Home
  • Kom in actie
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken

Nieuwe "business case" deugt niet

19/12/2024

 
Picture
Onderzoeksplatform 'Follow the money (FTM)' heeft de nieuwste business case van Lelystad Airport onder de loep genomen. De conclusie van de onderzoeksjournalist? De business case is bijzonder summier, gebaseerd op 'wensdenken' en de genoemde kosten en baten zijn onrealistisch. 

In onze laatste nieuwsbrief zeiden we al dat dat nooit kan want "Lelystad Airport: € 6 miljoen verlies per jaar"

NIeuwe business case "boterzacht"

Lelystad Airport heeft een nieuwe business case gemaakt. Minister Madlener heeft die vorige week naar de Tweede Kamer gestuurd. In de business case staat dat het vliegveld winst maakt bij 10.000 vluchten. Heel toevallig, omdat dat precies het aantal is waarvoor Lelystad Airport een vergunning heeft aangevraagd. Het is heel vreemde conclusie omdat in de originele business case staat dat het vliegveld verlies zal leiden bij minder dan 16.000 vluchten. Ties Joosten, de onderzoeksjournalist van FTM noemt de "business case" boterzacht.

Vraagtekens bij bedragen

Er wordt met torenhoge havengelden gerekend waardoor de verwachte omzet onrealistisch hoog uitkomt. Aan de andere kant zijn de inschattingen van de kosten bijzonder laag. Joosten vergelijkt de bedragen met Eindhoven Airport en ziet gigantische verschillen. Lelystad Airport draait relatief véél meer omzet. 

Wetenschappers: "doorzichtig geschiphol"

Wetenschappers hebben op verzoek van FTM de business case bekeken. Ook zij hebben hun vraagtekens. Harald Buijtendijk, senior onderzoeker toerisme aan de Hogeschool in Breda zegt "Dit is wel heel doorzichtig geschiphol." en "Je voelt op je klompen ook al wel dat dit niet klopt." 

Paul Peeters, emeritus hoogleraar toerisme en transport, zegt: ‘Vergeet niet dat de businesscase in vergelijking met Eindhoven eerder tegen- dan meevalt. Daar hebben ze schaalvoordelen die een Lelystad met 10.000 vluchten minder heeft.’

Lees het artikel hier (mogelijk inloggen): 
De nieuwe ‘businesscase’ van Lelystad Airport is gebouwd op wensdenken - Follow the Money - Platform voor onderzoeksjournalistiek

 


 

Chantage

15/12/2024

 
Picture
Het is begrijpelijk dat Defensie ruimte zoekt voor het oefenen met straaljagers. Over de gevolgen voor de mensen en natuur Veluwe en in andere mooie gebieden, is niets bekend.
 
We weten dat de gemeente Lelystad en de Provincie Flevoland de burgerluchtvaart naar Lelystad Airport willen halen. Alle argumenten om dat te doen, zijn echter inmiddels weerlegd. Het vliegveld is niet rendabel bij 10.000 vluchten (bron: business case 2014), het vliegveld zou goed zijn voor de werkgelegenheid maar personeel is nergens te krijgen, het vliegveld stoot teveel stikstof uit om een natuurvergunning te kunnen krijgen, de laagvliegroutes boven de Veluwe zijn niet opgelost en de mogelijke overlast dus ook niet enz, enz.

Nu er geen valide argumenten meer zijn voor een extra vakantievliegveld, wordt de minister van I&W onder druk gezet. Alleen als de gemeente en de provincie hun zin krijgen van de minister van I&W, willen ze meewerken aan de benodigde F35’s op Lelystad Airport. De gemeente Lelystad en de provincie Flevoland spelen met de behoefte aan veiligheidsmaatregelen. Daarbij maken ze sluw gebruik van de gelegenheid voor een wederdienst. Dat doet ons denken aan chantage.
Volgens generaal Eichelsheim in Buitenhof is koppeling  toeristenvliegveld aan F 35's niet oprecht. "We hebben een oprechtere discussie nodig."

Oproep minister

We roepen minister Madlener op om de motie van de Tweede Kamer[1] uit te voeren. Daarin staat dat de Kamer géén uitbreiding van de burgerluchtvaart wil op Lelystad Airport. Daar zou de Minister naar moeten luisteren.
 
Daarnaast wijzen we erop dat de Minister ook zou moeten luisteren naar de bezwaren van de 26 actiegroepen, alle Veluwse gemeenten, de provincies Overijssel en Gelderland, die tegen de uitbreiding van Lelystad Airport zijn.
Kijk ook EenVandaag: Het voelt bijna als verraad

 


 

    zoek  terug

    December 2024
    November 2024
    October 2024
    September 2024
    January 2024
    October 2023
    September 2023
    June 2023
    March 2023
    February 2023
    January 2023
    December 2022
    November 2022
    October 2022
    July 2022
    June 2022
    May 2022
    March 2022
    December 2021
    November 2021
    October 2021
    September 2021
    July 2021
    April 2021
    March 2021
    February 2021
    January 2021
    December 2020
    November 2020
    October 2020
    September 2020
    July 2020
    June 2020
    May 2020
    February 2020
    December 2019
    November 2019
    October 2019
    September 2019
    July 2019
    June 2019
    May 2019
    April 2019
    March 2019
    February 2019
    January 2019
    December 2018
    November 2018
    October 2018
    September 2018
    July 2018
    June 2018
    May 2018
    April 2018
    March 2018
    February 2018
    January 2018
    December 2017
    November 2017

    Instant updates

    RSS Feed

    Hier vind je een selectie van oudere nieuwsberichten over Lelystad Airport (niet meer actueel)

    Naar ons Nieuwsbrieven-archief

Over Stichting Red de Veluwe

Stichting Red de Veluwe is een initiatief van een groep bezorgde inwoners van de Veluwe: uit Wezep, Elburg, Wapenveld, Heerde, Apeldoorn, Epe, Vaassen, Emst, Wenum Wiesel, Hoog Soeren, Wageningen, Ede, Renkum, Rheden en Hoenderloo. We werken samen via Samenwerkende Actiegroepen tegen Laagvliegen (SATL) met actiegroepen in alle provincies. Red de Veluwe wil goed informeren over de gevolgen van de uitbreiding van vliegveld Lelystad. Klik hier voor meer informatie over de stichting.

Vragen, ideeën en hulp

Contact:
[email protected]
KvK-nummer 69890714

Help ons financieel! Stort op:
​NL73 ABNA 0810 8991 67 t.n.v. Stichting Red de Veluwe of direct online via iDeal.
Foto
Foto

Red de Veluwe

Foto
Home
Kom in actie
Nieuws
Gevolgen voor jou
Over Stichting Red de Veluwe
Over de vliegroutes

Privacy en cookies © 2020
Photos from verchmarco (CC BY 2.0), rawpixel.com, Cristian V., vmiramontes, ell brown, benjaminvanwaart, ell brown, Sebastiaan ter Burg, Hunter-Desportes, johan wieland, RobBixbyPhotography, nan palmero, airlines470, La Priz, WireLizard, Lars Plougmann, ritzotencate, Bernal Saborio G. (berkuspic), tjmwatson, verchmarco, benjaminvanwaart, ritzotencate, niels roza, jerome86, miamism, Frans Berkelaar, Safa Hovinen
  • Home
  • Kom in actie
    • Actie! Doe mee en stuur een e-mail
    • Video: Noodsignaal! Red de Veluwe
    • Zienswijze luchtruimherindeling 2021
    • Steun ons: maak een bedrag over
    • Meld je aan voor de nieuwsbrief
    • Meld vliegtuighinder
    • Denk na over vliegen
  • Over Red de Veluwe
    • Actiegroep Red de Veluwe
    • Klacht Europese Commissie over Vliegveld Lelystad
  • Nieuws
  • Vliegroutes Lelystad Airport
    • Gevolgen voor jou van Lelystad Airport
    • Belevingsvlucht Lelystad Airport 30 mei
    • Onze bevindingen in MER april 2018
    • Advies aan Minister: MER overdoen
    • Reactie op advies bewonersdelegatie
  • Zoeken