De Tweede Kamer voeden met discutabele informatie, dat is wat Lelystad Airport momenteel doet. Volgens de luchthaven is het vliegveld rendabel bij 10.000 vliegbewegingen. Zelfs Minister Madlener (PVV) zei het afgelopen donderdag in de kamer. Het is alleen niet waar.
€ 6 miljoen verlies per jaar
In het ondernemingsplan van Lelystad Airport staat namelijk letterlijk dat het vliegveld pas rendabel is vanaf 16.000 vluchten. Het vliegveld zal 6 miljoen euro per jaar verlies leiden als het 10.000 vliegbewegingen afhandelt.
Het ondernemingsplan is gemaakt in 2014. Het gerenommeerde adviesbureau 'Stratagem Strategic Research BV' heeft dat plan destijds onderzocht en goedgekeurd. (Bron: Documenten | Ontwerpluchthavenbesluit | Lelystad Airport | Platform Participatie).
Héél veel verlies
10 jaar later is er veel veranderd. Niet alleen is alles veel duurder geworden. Ook heeft het vliegveld de afgelopen jaren miljoenen euro's extra aan onvoorziene verliezen te lijden gehad. Het vliegveld is immers 7 jaar geleden niet feestelijk geopend. Maar, de kosten liepen wel door. Lelystad Airport leed 9 miljoen verlies in 2022 en 10 miljoen verlies in 2023. (Bron: Schiphol | Jaarverslag van Schiphol Group). Inmiddels is er een enorme kostenpost opgebouwd die ook nog terugverdiend moet worden.
Naar een wenselijke uitkomst rekenen
Volgens een woordvoerder is het vliegveld wel rendabel omdat er tegenwoordig meer mensen in een vliegtuig te proppen zijn. Op Lelystad Airport zou voornamelijk met 737-800 gevlogen moeten gaan worden. De afmetingen van dit type vliegtuig is nu hetzelfde als toen het ondernemingsplan werd geschreven. In 2014 was er ruimte voor 162 tot 189 personen. Dat is niet veranderd.
Er zijn wel toestellen die meer passagiers vervoeren kunnen, zoals de B737MAX (maximaal 230 stoelen in de low cost carrier uitvoering). Maar of er maatschappijen zijn die met deze vliegtuigen op Lelystad Airport kunnen en willen gaan vliegen is niet te zeggen. Als in een nieuwe berekening een ander type vliegtuig wordt gebruikt dan rekenen ze gewoon naar een wenselijke uitkomst toe. Uitgaande van het base case scenario voor marktontwikkeling is vanaf 2028 een positieve exploitatie mogelijk, bij ongeveer 16.000 vliegtuigbewegingen en 2,4 miljoen passagiers per jaar. In de jaren daaraan voorafgaand is het aantal passagiers en vliegtuigbewegingen nog onvoldoende voor een kostendekkende exploitatie. Toezegging minister
Minister Madlener heeft de Kamer toegezegd dat er een onderzoek komt waaruit blijkt dat Lelystad Airport tóch rendabel is bij 10.000 vluchten. Dat onderzoek verwachten we binnen één maand.
‘Lelystad wordt beoogd als luchthaven voor vakantievluchten, terwijl de luchthaven vanwege de korte landingsbaan en nachtsluiting niet geschikt is voor vakantiemaatschappijen. Ook kunnen maatschappijen op Schiphol niet gedwongen worden om gebruik te maken van Lelystad.’ Dat zeggen ambtenaren in interne stukken in een advies aan de Ministers van Economische Zaken en Klimaat en energie. De adviezen zijn gevonden in interne documenten en werden vanmorgen naar buiten gebracht door Onderzoeksplatform 'Follow the money'. Ook teveel stikstofdepositieOok lezen we dat de ambtenaren denken dat Lelystad Airport teveel stikstof uitstoot om een natuurvergunning te verkrijgen. "De exploitatie van de luchthaven ter grootte van 25.0000 vluchten evenals bijvoorbeeld verkeer van en naar de luchthaven zullen voor nieuwe uitstoot gaan zorgen, terwijl de uitstoot juist overal naar beneden moet. Dit maakt opening van Lelystad voorlopig zeer onzeker." Lees hier het hele artikel (€) op ftm.nl:
www.ftm.nl/artikelen/minister-madlener-weet-dat-lelystad-airport-niet-open-kan-voor-vakantievluchten
|
zoek terug
December 2024
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|