Fijnstof en ultrafijnstof hebben mogelijk een groot risico voor de volksgezondheid en dat moet worden meegewogen in de onderzoeken naar de lage vliegroutes van Lelystad Airport. Die oproep werd dinsdagavond gedaan door microbioloog Sara Botschuijver tijdens een voorlichtingsavond georganiseerd door actiegroep Hoog Overijssel in Zwolle. 'Je weet gewoon niet wat de gevolgen zijn van dat lage vliegen. Dat moet eerst gemeten worden', zei ze na afloop van de avond. Lees meer hierover bij Omroep Gelderland
De luchtverkeersleiding stuurt binnenkort aangepaste vliegroutes naar minister Cora van Nieuwenhuizen. De LVNL wil de routes nog niet bekend maken. Stichting Red de Veluwe vreest dat er meer en laag gevlogen gaat worden over de Veluwe. Uit de eerste berichten maken we namelijk op dat er mogelijk over de schietterreinen op de Veluwe gevlogen gaat worden. Dat zou betekenen dat de aangepaste routes een verergering zijn van het probleem voor de inwoners van Heerde, Vorchten, Veessen, Epe, Oene en misschien ook voor andere dorpen. De routes zijn al vaker aangepast. De aanpassingen zijn volgens de LVNL gebaseerd op de reacties van mensen die de internetconsultatie hebben ingevuld. Die reacties gebruikte het bewonerscomité later voor het bewonersadvies aan de minister. De kern daarvan was trouwens: ga zó niet door maar deel eerst het luchtruim anders in. We houden het in de gaten. Wilt u op de hoogte blijven? Meld u dan aan voor de nieuwsbrief. Lees meer: Vliegroutes aangepast (8-1-2018)
Stichting Red de Veluwe is fel tegen het repareren van het MER, de milieueffectrapportage, op basis waarvan de Tweede Kamer het Luchthavenbesluit heeft genomen. Minister Cora van Nieuwenhuizen denkt dat dit wel kan en stuurt het oude MER met enkele aanpassingen in februari naar de Tweede Kamer. noodzakelijke punten van stichting rdv voor het 'gerepareerde' merWe hebben voor de schrijvers en de eindredacteur van de milieueffectrapportage een aantal punten op een rijtje gezet om op te nemen in de MER.
De Gelderse CDA-fracties willen niet dat Vliegveld Lelystad opengaat voordat het luchtruim opnieuw wordt ingedeeld. Ze gaan daarmee in tegen het standpunt van de Tweede Kamerfractie van het CDA. Ook het CDA raakt langzamerhand verdeeld over het hoofdpijndossier waar fout op fout werd gemaakt en burgers in grote delen van Nederland door geraakt worden. Ik distantieer me van de opstelling van de CDA Tweede Kamer-fractie. Het kan niet anders dan dat we vanwege het onzorgvuldige proces geen vluchten over de Veluwe vanaf vliegveld Lelystad toestaan voordat het luchtruim opnieuw is ingedeeld.
Het nieuws dat Eppo Bruins van De Christenunie het beter vindt om Lelystad uit te stellen dan met stoom en kokend water te openen heeft de coalitiepartijen verdeeld. CDA en en VVD zeggen dat de Christenunie de Minister voor de voeten loopt. Die partijen vinden dat er eerst gewacht moet worden op het 'gerepareerde MER'. Volgens het Algemeen Dagblad lijkt het er op dat D'66 zich schaart achter het standpunt van de CU. Standpunt d'66Ook D'66 is nog niet zeker van opening op 1 april 2019. Fractieleider Paternotte wijst erop dat de nieuwe aansluitroutes er al in november vorig jaar hadden moeten liggen. ,,Ze zijn er nu nog niet. Voorlopig heeft de minister dus nog niet openbaar kloppende informatie over de vliegroutes en de geluidsoverlast op tafel gelegd. En het is lastig oordelen zonder die informatie." reactie ministerMinister Cora van Nieuwenhuizen blijft erbij dat 'zorgvuldigheid voorop' staat. Dat moet ook wel want in december heeft de Tweede Kamer de motie van Suzanne Kröger (Groenlinks) aangenomen waarin de Kamerleden de minister oproepen om te kiezen voor zorgvuldigheid boven snelheid. verzoekt de regering om, bij de voortgang rond luchthaven Lelystad zorgvuldigheid te laten prevaleren boven snelheid
Wethouder fackeldey speelt met vliegtuigenWethouder Fackeldey van Lelystad vindt het allemaal wel mooi. Hij speelt het liefst met vliegtuigjes.
Regeringspartij Christenunie is niet langer zeker van een opening op 1 april 2019. Eerst moet de overheid het vertrouwen van burgers en regionale bestuurders terug winnen. Dat zegt Eppo Bruins, fractieleider van de Christenunie in het AD vandaag. Stichting Red de Veluwe juicht de opstelling van de Christenunie toe. Minister Cora van Nieuwenhuizen wil voor 100% door met Lelystad. Volgens Bruins doet het kabinet er verstandig aan het besluit op te schorten tot duidelijk is hoe de nieuwe indeling van het luchtruim eruit komt te zien.
Lees het artikel in het AD: Opening Lelystad Airport onzeker.
De Partij voor de Dieren zegt dat de uitbreidingsplannen onhoudbaar zijn geworden. De aanleiding voor de nog fellere tegenstand zijn de berichten over het hoge risico op birdstrikes in de Stentor van woensdag 2 januari 2018. Daarnaast speelt ook de brandbrief van luchtverkeersleider en het rapport "Veiligheid vliegverkeer Schiphol" een rol. Lees het hele artikel in de Stentor: Partij voor de Dieren: uitbreidingsplan Lelystad onhoudbaar
|
zoek terug
October 2023
Instant updatesNaar ons Nieuwsbrieven-archief
|